maandag 9 mei 2011

Risotto met doperwtjes of liever: riso con piselli

Zoals elke dag weer een vegetarisch hoofdgerecht ;-) en deze keer een risotto. Het zakje zag er mooi uit, maar ik vond de rijst net iets minder dan de eerder arborio's die ik gebruikt heb. Die kocht ik, dacht ik, bij Daily Delis in de Watergraafsmeer, maar op hun webwinkel kon ik het niet terug vinden.
Gelukkig heb ik morgen mijn dagje Amsterdam :-)


Voor vandaag heb ik een risotto met jonge doperwtjes gemaakt, wat ik eigenlijk een beetje veel zetmeel vind. Daarom onderaan ook mijn lievelingsrecept met porcini, maar wat ik in principe alleen voor JM en mij maak, omdat de kinderen het minder vinden. Hoewel, Amiel uitte na deze risotto zijn voorkeur voor de paddenstoelenrisotto.

Afijn, eerst die van vanavond. Bak een gesnipperd uitje of lente-ui in een beetje olijfolie en bak daarna kort de arboriorijst aan. Zorg dat je zo'n 700-800 ml kokende bouillon klaar hebt staan. Voeg dan steeds zoveel bouillon toe dat de rijst net onder staat en laat dit in 15-20 minuten zachtjes gaar koken, terwijl je af en toe omschept.



Voeg na 10 minuten een ruime hand verse doperwtjes toe en laat die mee smoren. Niet te veel meer meer roeren, want dan gaan de erwtjes stuk.

Voeg tot slot geraspte citroenschil (goed gewassen en bio) en sap van een halve citroen toe. Je kunt nog wat melk en boter toevoegen voor een wat romige risotto. Voeg tot slot zout en peper naar smaak toe en wat Parmezaanse kaas. Eigenlijk is dit geen risotto maar gewoon riso, omdat de rijst niet voortdurend wordt omgeschept.



Zonder salade eenzaam op de foto

Het recept van mijn favoriete risotto met gedroogde porcini paddestoelen heb ik uit een prachtig kookboek: Italiƫ, del momento, een culinaire reis, uitgegeven door De Lantaarn*. Week 30 gram gedroogde porcini in een kommetje met warm water en laat die afgedekt 30 minuten weken. Giet ze af en zeef het weekvocht door keukenpapier en houd dat apart. Druk de porcini zoveel mogelijk droog en snijd ze kleiner. Maak voor 600 gram arborio rijst 1,5 liter bouillon en houd die kokend. Hak 2 teentjes knoflook fijn en bak die glazig in 3 lepels goede olijfolie. Voeg de rijst toe en schep de korrels een paar minuten door het vet. Voeg de paddenstoelen en het gezeefde weekwater toe en voeg dan geleidelijk 125 ml droge witte wijn toe. De wijn moet steeds goed opgenomen zijn - en de alcolhol verdampt ;-) - voor je een nieuw scheutje toevoegt. Voeg dan zoveel hete bouillon toe zo dat de rijst net bedekt blijft.
Kook de rijst verder onder af en toe omscheppen. Na 15-20 minuten is de rijst zacht, maar wel stevig. Schep er tot slot en flinke lepel boter doorheen (het recept noemt 45 gram) en 45 gram versgeraspte Parmezaanse kaas. Breng op smaak met peper en zout. Nog even een minuutje of wat laten staan voor je hem serveert met fijngehakte verse peterselie.

*De recepten zijn van Lorenza de'Medici, wat wil je nog meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten