maandag 2 mei 2011

Gado-gado

De hoofdpijn lijkt eindelijk te zakken. Voor vanavond maak ik gado-gado met lontong, gebakken tempeh en tahu, spercieboontjes, eieren, aardappeltjes, kool, komkommer en taugé. Met gado-gado saus, hoewel JM daar helemaal niet van houdt :-(

Gado-gado is eigenlijk alleen een kwestie van groenten stomen, eieren en aardappeltjes (in de schil) koken en stukjes tempeh en tahu in ruim olie niet te heet en niet te lang frituren. Het makkelijke van gado-gado is dat alles koud mag zijn, op de pindasaus na.
Met gewone, liefst witte rijst is het net zo lekker, maar ik vind die blokjes lontong wel leuk. Ik denk dat het officieel van gewone rijst met een paar lepels ketan (kleefrijst) gemaakt wordt, maar ketan heb ik niet.
Dus ik probeer het van gewone rijst. Daarvoor naai ik van een lap gewassen kaasdoek 's-ochtends vier zakjes van ongeveer 8 x 15 cm. Isaura helpt de zakjes voor 1/3 te vullen met geurige, Thaise rijst. Sinds het vullen van haar pop (zie 29 april), kijkt ze daar niet meer van op. De zakjes laat ik meer dan een uur koken in veel water met zout en kokosschaafsel. Daarna moeten ze heel lang - úren - uitlekken en afkoelen. Hier heb ik ze in de tuin aan gaas gehangen.

Ook vond ik nog grote sojabrokken en die marineer ik een tijdje in een sausje van water, zoete ketjap, knoflook, peper en zout. JM heeft vanavond snel de barbecue aangemaakt en na het roosteren hebben ze een lekkere rooksmaak.

Schil verder een komkommer, kras er in de lengte met een vork strepen in en snijd deze in schijfjes. Emping of cassavechips erbij en dan de gado-gado saus, natuurlijk.

Gado-gado saus is hier bij verschillende toko's te krijgen. Ik vind vooral Toko Mee Sin hier in de Hilvertshof leuk. Lijkt me best grappig om zo'n kruidenwinkeltje te runnen, maar JM kan het zich niet voorstellen.
Nu maak ik de saus zelf. Neem een pan met een dikke bodem of gebruik een vlamverdeler. Snipper een sjalotje heel fijn en fruit die met een uitgeperst teentje knoflook in een heel klein beetje olie. Ik laat de trassi (garnalenpasta) en de sambal eruit. Voeg een halve pot goede pindakaas, dus zonder suiker of wat dan ook, toe en voeg onder goed roeren melk en/of water bij tot het dun vloeibaar is. Een beetje suiker erbij, citroensap of liever keukentamarinde (asem) en een scheutje zoete ketjap. Eventueel kun je nog een scheutje kokosmelk toevoegen voor een romigere saus, maar het hoeft niet.
Tip !: Je kunt het natuurlijk ook maken van vers gedopte pinda's zonder vlies en die uren zachtjes roosteren ;-)

Ook van Toko Mee Sin meegenomen: spekkoek. Hij is prima, waarschijnlijk deels van roomboter en margarine en daarom net niet te zwaar. Ze adverteren ermee als de goedkoopste van Hilversum, maar hoe ze dat zo zeker weten...

PS: het was fijn dat ons lieve (o)maatje kon komen eten, nu (o)pa toch aan het bridgen was :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten