zaterdag 7 mei 2011

Frikadel - of hoe het moge heten - van havermout

Voor 's-avonds eten we de macaroni-ovenschotel, zie gisteren. Niet veel aan te melden, dus. Intussen blijf ik broden bakken, onder andere brioche van Soeziemeel, simpel uit de broodmachine. En ik maak een soort frikadel, zoals mijn opa dat deed.
Ik woonde een tijdje bij hem, nadat mijn oma was overleden en ik in Delft studeerde. Dat is inderdaad in een vorig millennium ;-)

Vet een ovenschaal in, liefst twee ronde bakjes die je in een stoompan* kunt zetten. Fruit licht een gesnipperd uitje in een klein beetje boter. Meng flink wat havermout, een grote hand vol gesnipperde gerookte kaas, zout en peper (of Aromat als je geen bezwaar hebt tegen al die E'tjes), een ruime lepel margarine of boter, de gefruite uitjes en losgeklopte eieren.

Voeg melk toe tot het een compacte massa is geworden; het mag iets brokkelig blijven. Druk de massa in de ingevette ovenschaal of bakjes en verdeel met een vork nog een dun laagje boter over de bovenkant. Stoom de bakjes ongeveer 20 minuten gaar en zet ze daarna in de oven op 220 graden ook ongeveer 20 minuten.


Als je een stoomoven hebt, zet de ovenschotel dan eerst 20 minuten op 220 graden met 100% vocht en daarna nog 15 minuten op 0% vocht.

* gaat het in een stoomoven, dan kun je elke vorm gebruiken




Vanochtend heb ik een brioche gemaakt en voor de middag een bruin brood. De 'frikadel' sneed mijn opa altijd in stukjes en hij maakte er een jus bij, waardoor het iets smeuïger werd. Met chilisaus lekker op een boterham en ook prima bij aardappeltjes en groenten. Ik denk dat je er best wat kruiden door zou kunnen mengen: koriander of selderij. En andere kaas zal ook best lekker zijn. Nu eet ik het met het verse brood en het smaakt bijna zoals vroeger :-)


bruinbrood

brioche

Bij de macaronischotel maak ik nog een tomatensalade met een lenteuitje, wat sla, olijfjes en een dressing van citroen, olie, zout en peper. Ik bak de champignons op en daarmee zijn alle 'restjes' op. Vandaag verse groenten gehaald, dus ik kan weer wat nieuws bedenken. Hoewel, misschien zitten we nog een tijdje op onderstaand dieet :-(

Geen opmerkingen:

Een reactie posten