donderdag 12 mei 2011

Gebakken aardappeltjes

Tijdens de wandeling met Bløf kom ik langs snackbar Goal en ik besluit vanavond gebakken aardappeltjes met sla te maken en wat geroerbakte groenten. De echte frietbakkers gebruiken daarvoor kruimige aardappels en bakken in ossenvet :-(.
Daar snijden ze frietjes van die ze goed wassen en drogen met een droogdoek. Dan frituren ze ze 7-8 minuten voor bij 170 graden om de binnenkant te garen. Dit laten ze goed uitdruipen en afkoelen. Daarna worden de frietjes een minuutje afgebakken bij 190 graden. Ik heb dit gedaan toen ik net een nieuwe friteuse had en ze waren inderdaad erg lekker, maar het was veel werk.

Nu voor 'elke dag vegetarisch' een snelle versie van gebakken aardappeltjes die ook lekker is.
Snijd van vastkokende (!) aardappels blokjes en kook die 6-7 minuten voor. Laat de blokjes goed uitwasemen en verhit intussen de frituurolie, bijvoorbeeld in de olijfolie van Remia. Frituur de blokjes - per schep, niet teveel tegelijk - tot ze goudgeel zijn. Laat ze steeds goed uitlekken op keukenpapier. Zout ze met gewoon zout, kruidenzout of een kruidenmix van zout, zoete paprikakruiden en cajunkruiden (of van Versteege met glutamaat :-(

De salade en de dressing maak ik als gisteren, maar nu met lollo rosso en olijven en wat knoflook in de dressing. Dus: lollo rosso, pomodori tomaten, komkommer, avocado, groene olijfjes en de befaamde palmhartjes.  De yoghurtdressing met yoghurt, mayonaise, mosterd, witte balsamico azijn, citroensap, slakruiden, zout en peper en een half uitgeperst teentje knoflook.

Ik heb een stukje van het vegetarische gehakt (zie recept van 7 mei) uit de vriezer gehaald en in kleine reepjes gesneden. Met 12 minuten gestoomde sperciebonen en wortels in staafjes samen geroerbakt en gekruid met bonenkruid en kruidenzout als bijgerecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten