zaterdag 30 april 2011

Linzen(soep)

Vandaag had ik natuurlijk die oranjesoep moeten maken uit Trouw, maar bij gebrek aan pompoen en een overschot aan linzen (van het poppetje van Isaura), wordt het linzen. En ik maak er een vers speltbrood bij van EKO spelt. Het recept heb ik van deze site, die ik sowieso de moeite waard vind.


Speltbrood is dus erg makkelijk te maken en met nog een kwartiertje te gaan, ziet het er al goed uit. Gewoon 500 gram spelt, een zakje droge gist, 1 theelepel olie, 300 ml handwarm water, 2 theelepels zout, 5-10 minuten goed kneden (deeg trekken en dubbel klappen) en dan in een ingevet broodbakblik. Vochtige doek erover, 3 kwartier in het zonnetje en daarna op 200 graden (190 in de hete luchtoven) 45-55 minuten bakken.

De linzen had ik nog uit Lavelanet meegenomen en ze zaten in een zakje gesloten met een ijzeren windsel, dat ik er gisteren onmogelijk vanaf kreeg. Zelfs niet met een tang. Isaura en ik hebben het zakje dus maar stuk gemaakt en ik heb de rest vandaag goed gewassen en in een pannetje met water laten weken. Ik weet niet of het du Puy linzen zijn, want het zakje is weg. Ze zijn groen-grijzig en vast wel lekker.
Tip !: ga wat vaker naar het Ariège dal en neem lekkers mee :-)

Eerst heb ik een ui klein gesneden en 2 grote knoflookteentjes geperst. Die gefruit in een eetlepel olijfolie en daarna een winterwortel in schijfjes en stukjes bijgevoegd. Na 5 minuten de linzen erbij gedaan met een laagje water erover. Hügliblokjes erbij en steeds kokend water bijgevoegd zodat de linzen net onder water blijven. Verder nog 4 blaadjes laurier, verse tijm uit de tuin en 2 kruidnagels en maar laten pruttelen.

Omdat de linzen meer dan 2 uur hadden voorgeweekt, is 40 minuten vast lang genoeg om de linzen gaar te laten worden, maar iets langer kan geen kwaad. Zo'n 20 minuten van te voren kun je nog stukjes vastkokende aardappel toevoegen.

Ik bak nog een paar worstjes in een lepel olijfolie en doe die in de soep. Samen met gehakte, verse peterselie uit de tuin en flink wat citroensap of een scheut azijn. Met brood, boter en mosterd voor JM prima voor vanavond. Een andere keer met een groene salade erbij.
PS: of ik wel die blaadjes en takjes eruit wil halen. (Maar kan de kruidnagels niet terugvinden).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten