dinsdag 26 april 2011

Sushi

Wat een feest was het op Noverosa! En ook weer heerlijk om thuis te komen, maar helaas blijkt Isaura behoorlijk ziek te zijn :-(
Ik besluit wel weer te koken en maak sushi.

Van SushiPoint hier op de Noorderweg hebben we nog een kortingbon, maar tegenwoordig maak ik ze meestal zelf. Het geeft wat rommel ;-) en ze lukken niet altijd even goed, maar ze zijn lekker én een stuk goedkoper :-) Japanse rijst hebben we altijd wel en komkommer en eieren ook. Want hier willen ze het liefste de komkommer maki en de omelet (tamago yaki) nigiri. En maki met takuan, een soort ingemaakte rettich.

Het beste wordt de sushirijst als hij na het wassen - dat moet je echt goed doen - een uur uitlekt in een zeef. Je moet het in 1,5 keer zoveel water koken als de hoeveelheid rijst. Let op: het gaat om volume, niet om gewicht. Dus 2 koppen rijst met 3 koppen water. Ik doe er een stuk gedroogd zeewier (kombu) in, dat ik later weer verwijder. In een grote pan met dikke bodem snel aan de kook brengen en dan zachtjes 15 minuten laten pruttelen, liefst op een vlamverdeler.
Als het goed is, is al het water dan weg en zo laat je de pan gesloten nog 10 minuten van het vuur af staan.

Snijd reepjes komkommer en takuan. Helaas hebben de rijpe avocado's het warme weer niet helemaal overleefd en ik stoom snel nog wat reepjes wortel.
Verder maak ik de omeletjes op de Japanse manier, van 4 eieren en een extra eierdooier. Die roer ik los met 2 eetlepels (riet)suiker, een theelepel shoyu (Japanse sojasaus) en een klein beetje zout. Je moet niet klutsen, want er mogen geen belletjes in komen. En je moet het mengsel zeven. Er zijn veel filmpjes op Youtube te vinden over hoe je zo'n mooi rolomeletje maakt van laagjes. Deze vind ik wel leuk. Ik snijd er wat dunnere plakjes van voor de nigiri. Dit kost je zo'n 10 minuten en de rijst is dan inmiddels klaar om afgemaakt te worden.

Alle rijst moet in een ondiepe schaal (liefst van hout) worden besprenkeld met een mengsel van 3 eetlepels Japanse rijstazijn, wat zout en 2 eetlepels suiker. Ik gebruik ook hier rietsuiker, maar het duurt even voor die helemaal is opgelost. Dit sprenkel je dan over de rijst, terwijl je die zo snel mogelijk voorzichtig omspatelt en afkoelt tot kamertemperatuur.

En dan nu de maki :-) Een rolmatje, norivelletjes en de sushirijst. Het beste is het om vaak te oefenen. Gewoon doen, zonder stress, en ineens heb je het rollen te pakken. Kijk op plaatjes en filmpjes hoe het moet, maar het is ook een kwestie van in de vingers krijgen. En het hoeft zeker niet perfect, als je het maar leuk vindt.
Tip !: zorg dat je een bakje water klaar hebt staan en 1 of 2 theedoeken over je schouder hebt, want je krijgt behoorlijk plakkerige vingers.

De sushi vul je met de reepjes groente. Bij de avocado doe ik wat mayonaise. Japanse is iets pittiger en anders gewone mayo. Het is een kwestie van mooi verdelen van de rijstkorrels. Je verwacht dat het niet zo nauw luistert, terwijl het best logisch is dat daar een mooie sushi vanaf hangt.
Met een scherp mes, dat je steeds schoonmaakt, snijd je de maki in lengtes die je wilt.

Natuurlijk is het geheim van mooie en lekkere sushi tijd en geduld, die ik niet heb. Maar neem je de tijd ervoor, dan zijn er echt hele mooie sushi te maken. Boekjes hierover zijn vaak klein met prachtige foto's en vast wel bij de ramsj te krijgen.

Een andere keer eet ik er misosoep bij en een simpele Japanse bami, bijvoorbeeld van udon. Fruit heel licht wat fijngewreven gember. Voeg sesamzaadjes toe en heel fijn gesneden staafjes wortel en bak daarna de gekookte udon mee met een mengsel van sojasaus, water en eventueel Japanse zoete rijstwijn (mirin). Eventueel nog zout en Tonkatsu saus erbij en met deze bijgerechten heb je een uitgebreidere maaltijd.

De sushi alleen zijn lekker genoeg. Met shoyu, ingemaakte gemberschijfjes en wasabi voor JM en mij. Isaura vindt sushi heerlijk, maar voelt zich er te ziek voor. Amiel blijft onverwacht bij Myrdinn eten, dus er is meer dan genoeg voor Fiorin. Gelukkig maar, want ze is behoorlijk bezorgd dat ze ook ziek wordt vlak voor de A-week :-(
Daarom maar extra vaak lied 31 gezongen voor het slapen gaan :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten