dinsdag 19 april 2011

Doperwtjessoep

Vanmiddag moet ik vroeg weg naar Bergen op Zoom, dus ik maak een maaltijdsoep van te voren en bak een brood in de broodbakmachine, want die kan ik zo instellen dat het tegen half 6 klaar is. Met dit mooie weer wilen ze na het eten nog lang spelen, dus we eten steeds vroeger.
Via Esther kreeg ik dit recept van een heerlijke romige doperwtensoep. Hij is als 'die groene soep' favoriet bij de kinderen. Erwtensoep is dus niet alleen voor in de winter. Dan wordt ie overigens van spliterwten gemaakt.

In een volle eetlepel boter fruit je 3 gehakte sjalotjes met 2 geperste teentjes knoflook. Daarna voeg je 750 ml hete groentebouillon (ik gebruik Hügli blokjes) en dit laat je met 375 gr doperwtjes zacht pruttelen tot ze zacht zijn.
Tip !: als je haast hebt, gebruik dan doperwtjes uit de diepvries met 700 ml bouillon, dan ben je in 10 minuten klaar.
Alles pureren met de staafmixer (wie kan er nog zonder) en tot slot een paar lepels slagroom erdoor roeren. Zwarte peper naar smaak toevoegen en serveren met vers geraspte parmezaanse kaas erover. (Extra zout is niet nodig als je Hügliblokjes gebruikt).

Het brood maak ik van het meel dat JM uit Frankrijk heeft meegenomen: van Francine - pain de campagne. Brood met boter erbij en een simpele salade met een neutrale dressing van olie, citroen, kruidenzout en slakruiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten