zondag 17 april 2011

Gefrituurde groenten

Het is nog steeds weekend en stralend weer. Vanochtend een leuk verhaal gehoord over de familie Vergroot en voor de rest wil ik vandaag alleen maar naar buiten, dus het moet niet te ingewikkeld worden vanavond. Maar om te voorkomen dat het 'tortellini' uit een zakje wordt, waar Isaura en ik echt geen trek in hebben, ga ik groenten frituren.

Ik snijd aubergine en courgette in plakjes, aardappel in blokjes, pompoen in staafjes en winterwortel in schijfjes.
Die haal ik eerst door de bloem en dan door een beslagje van 150 gr. bloem, 150 gr. kikkererwtenmeel, 2,5 tl zout en 3 dl ijskoud water. Voor een pakora smaakje kun je 1/4 tl kurkuma, 1/2 tl asafoetida en 2 el kalinji-zaad toevoegen (even googlen, dan weet je wat het is). Het beslag moet snel gemaakt worden. Door het kikkererwtenmeel zijn eieren niet nodig.

Het frituren doe ik niet in ghi, hoewel dat in de vedische keuken wel zo hoort, maar in mijn friteuse die ik vorig jaar voor mijn verjaardag gekregen heb. Van DeLonghi, een fantastisch ding, maar helaas weer met zo'n kort snoer, waardoor ik hem niet helemaal buiten de schuur neer kan zetten. Ik frituur in rijstolie op 180 graden en in een paar minuten lichtbruin.

Als sausje kun je bijvoorbeeld een tomatenchutney maken van gepureerde vers geblancheerde tomaten, die je bij een gebakken kruidenmengsel voegt van 1 kaneelstokje, 3 laurierblaadjes, 2 kruidnagelen, 1/2 tl komijnzaad en 1 el fijngesneden gemberwortel. Laat de chutney zo'n 20 minuten pruttelen tot bijna al het vocht is verdampt. Dan 3 el rietsuiker, 1 tl zout en 1 tl kurkuma toevoegen en nog even op hoger vuur indikken tot chutney. Kruidnagelen, laurier en kaneel verwijderen en af laten koelen tot kamertemperatuur.

Wil je snel een sausje, dan kun je 5 el mayonaise mengen met 5 el crème fraîche, 1 el sesamolie, 1 tl mosterd, 1 el (rijst)azijn en lenteui.
Voor een knoflooksaus wrijf je 3 of 4 teentjesknoflook met zout heel fijn in een vijzel en mengt die met 200 ml mayonaise en naar smaak wat citroensap. Dit sausje weten JM en Amiel wel te waarderen.

Wat rijst erbij volstaat. Je kunt er eventueel nog een lichte groentensoep of miso-soepje met kleine blokjes tahu (tofu) en zeewier bij serveren. Voor de zeewier knip ik gewoon kleine reepjes van een vel nori.

PS: de pakori zijn heerlijk, maar de Delonghi ziet er niet uit!
Tip !: frituren in ghi (geklaarde boter) in een diepe pan ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten