vrijdag 20 januari 2012

Wokschotel met Thaise rijst

Voor het eerst een blog posten via de IPhone. Ben benieuwd wat het wordt met die gekke spellingcorrector*. Het eten was in ieder geval lekker en stond snel op tafel. Wat hadden we nog in huis? Veel peultjes, bospeentjes en een halve tahu (tofu). Het werd wokken.





Vorige week een paar potten ghi (geklaarde boter) gekocht bij de natuurwinkel aan de Oosterparkstraat (de 1e, denk ik). Ze verkopen er hele dure kookboekjes, dus dit zal ook niet goedkoop zijn geweest, maar het bakt fijn zonder aanbranden. Zelf maken kan ook, maar is misschien net zo duur en kost tijd. Op youtube zijn filmpjes te vinden onder 'how to make ghee' (grappig: een hele dikke vent gaat een heel groot blok boter smelten) en onder 'clarified butter'.





In de vriezer nog een bakje roerbaktofu en verse eieren in de koelkast. De tofu bak ik even op en meng ze met geklutste eieren, peper en zout tot een roerei. Gewoon met wat ghi in de wok.
Tip !: laat de ghi niet te heet worden, omdat de smeltende roerbaktofu kan spetteren.







Eerst wok ik de kleine blokjes tahu met een teentje uitgeperste knoflook. De gewassen peultjes en schuin gesneden worteltjes voeg ik erbij en blijf flink omscheppen, zodat het niet aanbakt. De peultjes moeten nog net kraken. Tot 3/4 Hügli bouillonblokje met een scheut zoete ketjap in een glas kokend heet water mengen en door de gemengde groeten scheppen.






Ondertussen kook ik witte Thaise rijst. Op het pak staat dat je 1 kopje rijst met 1,5 kopje water zou moeten koken. Ik gok altijd maar zo'n beetje. In een kleine ronde pan staat het water ongeveer een vingerkootje boven de rijst. Vanaf dat het water kookt, duurt het zo'n kleine 20 minuten op een warmhoudplaatje op relatief laag vuur. Het water kookt net of net niet, zeg maar. Hij was weer goed gelukt.

Het geheel opdienen met sambal of een pittige saus.


*Echt blij word ik er niet van. Ik kan geen klein formaat foto's uploaden via Blogger voor mobiel. Bovendien blijkt het sowieso heel omslachtig om foto's van mijn Iphone op mijn Mac te krijgen. Dat moet via I-photo, maar die herkent mijn Camera+ foto's niet, hoewel ik ze volgens mij wel in mijn camerarol geplaatst had. Oh, oh, wat verlang ik terug naar die userfriendly blackberry, waarbij je simpel via bluetooth foto's naar de Mac kon sturen. Nu mail ik ze, stuk voor stuk! (Waarom stapte ik ook over naar de I-phone? Alleen voor Wordfeud, lijkt wel ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten