zondag 8 juli 2012

Spinaziestamppot

Lekker en makkelijk gerecht uitgeprobeerd uit de Allerhande: spinaziestamppot met pijnboompitjes.

Chinese pijnboompitjes kunnen een bittere
nasmaak hebben die soms wel een week blijft :-(
Bak eerst de pijnboompitjes op heel laag vuur zonder olie. Dit duurt even en je moet ze vaak omscheppen, maar liever zo dan dat ze aanbranden. Laat ze op een bord afkoelen en strooi er ruim zout over.



Schil intussen iets meer dan een kilo licht kruimige aardappels, was ze en kook ze in zo'n 25 minuten gaar.

Was 600-700 gram bladspinazie goed schoon. Het hoeft niet per se, maar je kunt de spinazie in een vergiet overgieten met kokend water. Dan blijft de stamppot net iets warmer.


Giet de aardappels af en stamp ze met een paar lepels lekkere olijfolie. Meng er de bladspinazie doorheen met zout en peper.





Gewone, maar wilde bladspinazie kan ook
Wat het echt lekker maakt is knoflook. Verwarm één of twee teentjes knoflook uit de knijper in een flink glas melk tot tegen de kook aan. Zolang ik niet weet hoe het gemaakt is, gebruik ik lactosevrije melk, want ik kan niet tegen lactose. Meng de hete knoflookmelk door de spinaziestamppot en meng de pijnboompitten erdoor. NB: laat de melk niet koken!


Ik was er nooit op gekomen om roerei met aardappels te mengen, maar heb het van Rob en het is erg lekker bij dit stamppotje. Maak een roerei van 4 of 5 eieren. Gebruik voldoende peper en zout en voeg er een flinke scheut melk bij. Roer het eiermengsel om op niet te heet vuur tot het gestold is. Meng dit door de stamppot.

Het was op voor ik een foto kon maken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten