donderdag 2 juni 2011

Rijst met sperciebonen en sojabrokjes

Weinig fut om te koken - hooikoorts of griep -, maar elke dag vegetarisch, dat sowieso. Ik kijk in mijn la en zie 2 aangebroken pakken pandanrijst en een zakje sojabrokken. Vandaar vanavond: rijst ;-), met wat ik voor groenten in de groentenla vind. Ik kies voor sperziebonen en worteltjes.


De witte pandanrijst vinden we hier het lekkerst en is ook makkelijk te maken. Misschien als het espressoapparaat eruit gaat, koop ik ooit nog zo'n elektrisch rijststomertje, maar voorlopig past ie niet naast de broodmachine. Dus de rijst wordt gewoon in flink veel water 10 minuten gekookt op een warmhoudplaatje op een niet al te hoog vuur. Als de deksel erop zit, moet je niet meer gaan roeren in de rijst. Dat mag na 10-11 minuten en alleen even met een vork. Zo nodig afgieten en van het vuur af nog zo'n 10 minuten laten na-garen.

Maar goed, eerst stoom je de sperziebonen. Niet te lang, want ze worden later gewokt. Ondertussen 'marineer' ik de sojabrokken in zoete ketjap, peper, (kruiden)zout, knoflook, wat olie en citroen. Dit zet ik zo'n 10 minuten in de stoomoven, waardoor ze groter worden. Heb je geen stoomoven, dan moeten ze wat langer in de marinade staan en die moet dan aangelengd worden met water. Af en toe omroeren.

Snijd eventueel wat bospeentjes in fijne schijfjes en stoom of kook die zachter in een beetje water. Het moet geen doorgekookte massa worden. Snijd als je dat hebt, vast wat verse koriander of anders peterselie fijn.

Zet de oven hoog (zonder stoom) op 220-230 graden en leg alle gestoomde sojabrokken, eventueel met wat extra olie op ingevette aluminiumfolie op een bakblik en rooster ze zo een minuutje of 15. Echt roosteren op de BBQ is natuurlijk lekkerder.

Snijd een uitje en een teentje knoflook fijn en fruit dit in een beetje olie in een wokpan. (Als je wilt, kun je hier sambal of een pepertje bijdoen). Voeg de gestoomde sperziebonen toe en wok het goed knapperig. Maak zo'n 300 ml hete bouillon van 1 Hügliblokje en 2 lepels zoete ketjap en voeg dit bij de sperziebonen. Strooi hier de stukjes wortel en de gesneden koriander overheen.

De gebakken sojabrokken kun je bij het sperziebonengerecht doen of als bijgerecht serveren met een pittige chilisaus of sambal. Of desnoods tomatenketchup.

Eigenlijk heb ik iets tegen sojabrokken, maar dat is hier niemand opgevallen...

Het zijn toch net hondenbrokken :-(

Geen opmerkingen:

Een reactie posten