woensdag 7 september 2011

Ovenschotel van spinazie, snijbiet en ricotta

Vandaag een ovenschotel met spinazie, snijbiet en ricotta op een bed van pompoen en wat witte rijst.
Het fijne van een ovenschotel is dat je alle tijd hebt om op te ruimen en een bijgerecht te maken. Althans, zo lijkt het ;-)



Voor dit gerecht heb ik twee pompoensoorten en winterpeen gebruikt - het maakt niet zoveel uit welke, wat mij betreft - en de blokjes even opgebakken in een pan met dikke bodem, in olijfolie met takjes tijm en rozemarijn. Ik ben er pas kort achter hoe lekker die twee kruiden zijn en voortaan kies ik dat als alternatief voor de knoflook-peterselie combi.
In een ingevette ovenschaal doe je gekookte rijst in het midden. Als de pompoen lichtgekleurd is, schik je die om de rijst heen.




De spinazie en snijbiet kun je kort in de eerder gebruikte pan verhitten, zodat het iets slinkt. Dan een grote hoeveelheid ricotta kaas erbij en dooreen mengen met peper, zout en nootmuskaat.

Het spinaziemengsel spreid je over de rijst en deels over de pompoen en je laat dit in een oven met hoge temperatuur (220 graden) nog zo'n 15 minuten helemaal gaar worden. Ik had er nog wat bladerdeegblaadjes met pijnpoonpitjes uit de oven bijgedaan.

Als sla kun je frisée en eikenbladsla maken met wat komkommer, mais en kleine zwarte olijfjes zonder pit. Met geschaafde stukjes superoude geitenkaas over de sla en een knoflookdressing, heb je een makkelijke, lekkere maaltijd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten