woensdag 2 oktober 2013

Venkelsoep met zoete aardappel

Met dank aan Marie van de Ayurvedische kookcursus van Rada begin ik weer met nieuwe posts. Geen gedoe met de iphone zonder bluetooth, maar ook zonder finishing touch van instagram. Help, de bluetooth functie van de blackberry lijkt niet meer te werken :-( Nog even zonder foto's dan, maar vandaag voor de lunch bij 'elke dag vegetarisch' een zachte venkelsoep met zoete aardappel.



Fiorin heeft wat keelpijn en weet dat ze dan geen suiker en ander zoets zou moeten eten. "Mag ik dan soep?" Jazeker! En de venkelsoep van gisteren was heerlijk en past helemaal bij 'Vata-balancerende' voeding. Je kunt wel wat extra warmte gebruiken nu de koude oostenwind weer opsteekt en deze zacht zoete smaak past goed. (Als je hier meer over wilt weten, raad ik je Rada's leuke cursus aan en laat je vooral voorlichten door Sylvia, die elk kookfeest vooraf vertelt over de Ayurvedische leer).

Voor het recept heb je nauwelijks exotische kruiden nodig, maar wel net die ene die niet overal te krijgen is: asafoetida. Duivelsdrek: de smaak van ui en knoflook zonder de bijkomende gasvorming om het zo maar te zeggen. In Hilversum kun je het trouwens zowel bij Roeraade als bij Toko Mee sin krijgen. En ook bij de Turkse winkel vlakbij de Aldi.


Voor een grote pan soep heb je 3 à 4 venkelknollen nodig, 1 grote zoete aardappel, 1 lepel ghi, 1 theelepel asafoetida, zout en peper, flink wat gesneden venkelsprietjes en peterselie. Ik doe er wat minder zout en peper in, maar wel een bouillonblokje (mijn favoriete van Hügli). En omdat ik gisteren de peterselie wat vond overheersen, hak ik nu selderie fijn. Je kunt er ook nog slagroom bij doen, maar dat hoeft niet. De aardappel en venkel samen zijn gepureerd al smeuïg genoeg, het gaat dus echt om de romige smaak die je misschien nog extra wilt. Ik doe het zonder.

Eerst de lepel ghi smelten en daarin de asafoetida zacht aanfruiten tot de geur goed op sterkte komt. Dan de schijfjes venkel erin tot ze wat glazig worden. Vervolgens de blokjes zoete aardappel erbij met 1,5 liter water, het zout en de peper en het bouillonblokje. Aan de kook brengen en dan zo'n 20 minuten laten sudderen tot alles zacht is.

Dan de staafmixer erdoor. Met venkelsprietjes en peterselie of selderie lekker warm serveren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten