vrijdag 3 juni 2011

Tagliatelle met gorgonzola-broccoli en een pesto

Morgen viert Isaura haar feestje en vanavond komen er vriendinnetjes logeren. We zijn meer met haar kamer bezig dan met elke dag vegetarisch, maar er moet wel lekker gegeten worden. Het wordt tagliatelle met twee 'sauzen'. Eén pesto en één gorgonzola-broccoli saus.

De tagliatelle had ik graag zelf gemaakt, maar de tijd ontbrak. Dus heb ik verse 4-minuten pasta van AH meegenomen. Ik probeer gluten-vrij te blijven en heb daarvoor 11 minuten spaghetti van Schär, die prima te eten is.

De pesto maak je van een handvol walnoten en pijnboompitjes, een flink stuk Parmezaanse kaas, basilicum, 2 teentjes knoflook, zout en een goede olijfolie. Eigenlijk hoort het heel fijngestampt (= pesto) en met zoveel olie dat het smeuïg wordt, maar droger is het ook erg lekker en dat kan met een hakmachientje. Alles los van elkaar flink fijn hakken en pas in een schaaltje bij elkaar doen en olijfolie en zout toevoegen. Ook doe ik er wat zwarte peper bij.

De gorgonzola-broccoli saus maak je door een teentje knoflook heel fijn te snijden en in een lepel olie licht fruiten. Laat een flink stuk gorgonzola smelten en voeg wat melk, nootmuskaat, zwarte peper en een lepel mascarpone toe. Stoom de roosjes broccoli een kleine 6 minuten en vergeet ze niet, want dan worden ze te zacht :-( Nou ja, niemand die het hier erg vond, maar mooier is het als de roosjes beetgaar zijn. Schep de broccoli door de gorgonzolasaus.

Ik maak er een tomatensoepje bij van een blik ontvelde tomaten, een bouillonblokje, een uitje en een teentje knoflook. Snijd het uitje en de knoflook in fijne stukjes en fruit die licht in een lepel olie. Voeg de tomaten toe, Italiaanse kruiden, een bouillonblokje en kokend water. Van mijn groenteman heb ik een potje 'El rojo de Picasso' van gegrilde paprika, gegrilde aubergine, tomaat en kruiden en daar doe ik ook een flinke lepel van bij de soep. Laat dit zachtjes pruttelen. Pureer met de staafmixer, leng met kokend water aan tot de gewenste dikte en voeg tot slot nog een lepel mascarpone toe.

De sla wordt door de kinderen aangeprezen als 'overheerlijk uit de zandbak', want dat was de moestuin hiervoor. Lollo in 2 kleuren met eikenbladsla. Verder avocado, palmhartjes, artisjokbodems, mais, zwarte olijfjes, tomaten en komkommer met een dressing van olijfolie, witte balsamicoazijn, kruidenzout en slakruiden.
Zo kunnen we de Penny Fanshow morgen wel aan!



Duur, maar zóó lekker, deze olijfolie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten